Průvodce filtry NiSi s krajinářským fotografem Michael Molterem
Michael Molter je fotograf žijící v Dánsku, který se specializuje na fotografování krajiny a architektury již více než 40 let. Zde vás Michael provede, jak používat filtry NiSi pro fotografování krajiny.
Jako fotograf krajin velmi rád pobývám v přírodě. Jsem rád, když se mi podaří zachytit takové fotografie, jaké chci, abych mohl být v přírodě co nejdéle a nemusel sedět za počítačem a upravovat je. A přesně to mi umožňují filtry.
Filtry používám při fotografování ze třech hlavních důvodů:
- Odstranění nežádoucích světelných efektů, jako jsou odrazy, které lze odstranit použitím kruhových polarizačních filtrů. Barevný posun z umělého nočního osvětlení redukuji pomocí filtru NiSi Natural Night.
- Pro dosáhnutí rovnováhy expozice celé fotografie upravuji světlo v některých částech záběru pomocí přechodových ND filtrů (GND).
- Pokud chci fotografiím dodat nějaký tvořivý prvek, filtry reguluji čas expozice.
Cirkulární polarizační filtry (CPL)
Jsou to jedny z nejdůležitějších filtrů ve fotobrašně. To, co tyto filtry dokážou, nelze dosáhnout počítačovou úpravou. CPL filtry pomáhají při snižování odrazů, vyhlazení nežádoucího a při zvyšování kontrastu a sytosti barev.
Mým oblíbeným CPL filtrem je NiSi Landscape CPL NC, a to hned ze dvou důvodů. Mám ho rád pro jeho nanovrstvu, díky které se dobře čistí, ale také proto, že jím dokážu vytvořit fotografie krajiny, které jsou čisté a jejichž barvy jsou syté.
Tip – dávejte si dobrý pozor na horní část oblohy, aby nebyla příliš tmavá, zejména pokud používáte širokoúhlý objektiv. Zvažte i míru redukce, kterou chcete použít na odrazy od vody a jiných povrchů.
Přechodové ND filtry (GND)
Fotografové krajiny často zachycují fotografie v době, kdy slunce přechází ze dne do noci, při východu slunce nebo při jeho západu, kdy je slunce nízko nad obzorem a obklopené intenzivními teplými a studenými barvami. Při takových podmínkách, kdy je málo světla, je náročné vyvážit expozici, abychom zachytili tmavé obrysy krajiny před námi a předešli přílišné expozici světlejší oblohy.
Mým oblíbeným přechodovým ND filtrem je filtr se středním přechodem snižujícím jas o 3 EV. Ten používám nejvíce, ale nosím s sebou i filtry s měkkým, středním, tvrdým a reverzním přechodem, které snižují jas o 2,3 a 4 EV. Kdybych si však měl vybrat pouze jeden, byl by to filtr se středním přechodem, který snižuje jas o 3 EV. Je ideální na většinu situací, se kterými se setkávám.
Tip – dávejte si pozor na ty části fotografie, které zasahují do oblasti, kde přechodový ND filtr redukuje množství světla dopadajícího na snímač, například stromy a vrcholky kopců. Někdy se vám stane, že se budete muset rozhodnout, zda budete fotografii dodatečně upravovat, nebo zda uděláte několik expozic a spojíte je ve Photoshopu. Úprava ve Photoshopu je pro mě jen krajní možností, abych mohl být v přírodě co nejvíce.
Neutrální filtry (ND)
Neutrální filtr má jen jeden jediný účel: redukovat množství světla dopadajícího na snímač, a zvýšit tak čas expozice. Díky řízení času expozice mohu fotografiím dodat tvůrčí prvky, například přidat čas jako čtvrtý rozměr, a tak zachytit i to, co by jinak viditelné nebylo.
Mezi mé oblíbené objekty na fotografování patří pobřeží a vodopády. A právě při nich nacházím velké možnosti vyjádření. Pomocí ND filtrů měním čas expozice, a to dá fotografiím žádaný nádech.
Můj oblíbený ND filtr upravuje jas o 6 EV, ale mít pouze jeden ND filtr je velmi omezující, protože při různých situacích je třeba redukovat světlo různě. Proto používám ND filtry s úpravou jasu o 3, 10, 2 a 15 EV (pořadí dle důležitosti).
Tip - všímejte si pohybu předmětů a vzory, které vytvářejí, abyste je dokázali na fotografiích zachytit. Například vodní pěnu nebo listy vířící se v jezírkách pod vodopády, pohyby oblaků a podobně.
Další důležitá výbava
Abych dosáhl mimořádně ostrého obrazu, potřebuji i další části výbavy, jako jsou tyto:
- Stativ je při dlouhé expozici nezbytný pro dosažení ostrých záběrů. Díky němu nemusím spěchat a mohu se soustředit na detaily. Výsledkem jsou krásné fotografie.
- Dálkové ovládání / kabelová spoušť - dyž je čas expozice delší, je nezbytné použít bezdrátové dálkové ovládání, kabelovou spoušť nebo samospoušť. Tak se při spouštění expozice omezí otřesy fotoaparátu a člověk může dosáhnout mimořádně ostrého obrazu.
- Utěrky na objektiv nebo něco podobného na vyčištění objektivu nebo filtru od špíny či vody. Oceníte je zejména tehdy, když jste u oceánu nebo vodopádu a na váš fotoaparát dopadnou kapky vody.
Závěrečná poznámka k filtrům
Je nezbytné používat filtry, které mají minimální, případně žádný barevný posun, který by se odrazil na vašich fotografiích. Jinými slovy, musí být skutečně neutrální. Zvláště to platí o ND a GND filtrech. ND a GND filtry značky NiSi jsou absolutně neutrální, bez barevného posunu. Proto jsem začal používat filtry NiSi mnohem dříve, než se dali v Dánsku koupit.
Autorem všech fotografií použitých v textu je Michael Molter.
Převzato z www.focusnordic.cz.
NISI filtr Protector PRO Nano HUC 77 mm
Optické sklo, Ultra tenký rámeček pro minimalizaci vinětace na širokoúhlém objektivu, Nano povlak pro nejlepší propustnost světla
NISI filtr Protector PRO Nano HUC 67 mm
Optické sklo, Ultra tenký rámeček pro minimalizaci vinětace na širokoúhlém objektivu, Nano povlak pro nejlepší propustnost světla
NISI filtr CPL PRO Nano True Color 82 mm
Eliminuje odlesky, Větší barevná a tonální sytost, Ultra tenký dvoubarevný rám