Recenze: SIGMA 15 mm f/1,4 DG DN Diagonal Fisheye Art

Lenka Vaculínová
29. 2. 2024 | 9 minut čtení

Tak tenhle objektiv rozhodně není pro bábovky. Rybí oko o váze přes 1,3 kila? Zbláznili se v té Sigmě? Sigma 15mm f/1,4 DG DN Diagonal Fisheye Art je první diagonální objektiv s efektem rybího oka, který je určen především pro astrofotografii. A touhle optikou je také potřeba ho posuzovat.

Hodnocení odborníka 91%

• skvělé vykreslení detailů
  • ostrost v celé šířce obrazu
  • potlačení všech typů aberací
  • 180° šířka obrazu
  • dynamické záběry díky efektu rybího oka
  • skvělé automatické zaostřování
  • první diagonální rybí oko
  • skvělý pro astrofotografii
  • promyšlený systém uchycení měkkých filtrů na zadním optickém prvku
  • skrýše na měkké filtry v přední krytce objektivu
  • rybí oko o váze 1,3 Kg
  • příliš robustní pro sport nebo street
  • nepohodlně velký
  • nepříliš všestranné použití

Možná by se vám mohla na mysl vloupat myšlenka, proč by někdo proboha chtěl mít doma fish-eye objektiv za 50+ tisíc, který váží víc než většina fotovýbavy ve vašem fotografickém šuplíčku. Nebudu vám lhát, i mně se tam vloudila. Fish-eye je pro mě synonymem pro devadesátkové fotky ze skejtových závodů nebo BMX, fotky z parties a (mimo jiné) taky pro objektivy na Holgu a jiné lomo srandičky, bez kterých jsme ještě na vysoké vůbec nevycházeli z kolejí.

Jako starý šetřílek chci mít doma výbavu, která toho zvládne co nejvíc, a v úplně ideálním světě bych měla doma jednu pětatřicítku, která by se postarala o všechno. To samozřejmě nejde, ale i tak je pro mě všestrannost výbavy jedním ze zásadních kritérií při výběru objektivů a ostatní techniky. Sigma 15mm F1.4 DG DN Diagonal Fish eye Art je pravým opakem, který by v mé fotovýbavě pravděpodobně nikdy neskončil. A víte proč? Protože cvakám na cestách, na horách a na kávičce s kámoši, namísto abych se věnovala něčemu pořádnému. Třeba astrofotografii. A přesně pro ni je tenhle macíček určený. Jestli je to vaše disciplína, zbystřete a čtěte dál.

Sigma 15mm F1.4 DG DN Diagonal Fisheye Art Receneze

První diagonální rybí oko Sigma 15mm fish-eye

První diagonální fish-eye objektiv a proč ho chtít

Výrazné zkreslení efektem fish-eye se používá především proto, aby bylo možné do obrazu dostat co nejširší úhel záběru. Objekty blízko objektivu zdají velké a zkreslené, zatímco objekty ve vzdálenosti se zakřivují kolem okrajů obrazu. Zatímco lidské oko má běžně zorné pole 120-135°, fish-eye objektivy dokáží zabrat až 180°. Lidské oko má mnohem menší zkreslení, a proto je fish-eye efekt využíván především pro kreativní a efektní zachycení obrazu.

• Horizontální efekt rybího oka se projevuje tím, že vodorovné linie ve scéně jsou extrémně prohnuté směrem nahoru a dolů, jakoby vytvářely oblouky. Horizontální efekt rybího oka je zvláště patrný na scénách s vodorovnými prvky, jako jsou horizonty nebo linie budov. Tento jev vytváří dojem, že prostor je zakřivený, což může být esteticky zajímavé, ale může také vést k nežádoucím zkreslením v případě, že je požadována přesná a lineární reprezentace scény.
  • Diagonální efekt rybího oka se projevuje tím, že objekty na obrazu jsou prohnuté do tvaru podobného vějíři směrem k okrajům obrazu. Tento efekt je zřetelný zejména na scénách, které mají rovné linie směřující od středu obrazu ke krajům. A právě tenhle efekt může být velmi žádoucí ve fotografii noční oblohy, která zachycuje nejen nebe v jeho šíři, ale dodává také měřítko pomocí horizontů nebo objektů zachycených na zemském povrchu.

​Právě diagonální fish-eye efekt je v tomhle případě něčím výjimečným a Sigma s ním na trh přišla jako první. Pro ty, kdo tráví noci s foťákem pod hvězdnou oblohou je to rozhodně velký argument PRO.

Rybí oko o váze teleobjektivu? Proč ho Sigma navrhla?

Obraz dokonalý každým coulem​

Jestli existuje něco, pro co byste doma měli mít aspoň jeden artový objektiv od Sigmy, pak je to dokonalé vykreslení obrazu. Nová fish-eye Sigma 15mm F1.4 DG DN Diagonal Fish eye Art není žádnou výjimkou. Kromě nádherně ostrých detailů vám udělá radost i tím, že potlačuje všechny druhy aberace a že je obraz ostrý i v rozích snímku, tedy tam, kde byste u fish-eye už nic pořádného nečekali.

Šipky označují směr vložení měkkého filtru za zadní optický člen, super vychytávka

Velikost i váha objektivu jsou jasnou daní za to, že se uvnitř skrývá 21 optických elementů uspořádaných do 15 skupin, včetně čtyř prvků FLD, tří prvků SLD a dvou asférických prvků. Tahle konstrukce je tu proto, aby objektiv mohl dokonale reprodukovat jasné světelné body i při dlouhé expozici, a modří už vědí, že tady mluvíme o hvězdách na obloze. Když to trochu zjednodušíme, můžeme říct, že i poslední hvězdička v rohu obrazu bude čistá, jasná a dostatečně ostrá i pro oči velmi náročných astrofotografů.

Tichý chod optiky se zaostřovacím motorem HLA (High-response Linear Actuator) určitě potěší při natáčení motosportu nebo při fotografování zvířat, pokud se k němu s tímto objektivem rozhodně. Nezklame ani při timelapse videích polární záře nebo letní oblohy.

Měkké filtry snadno schováte do speciálních schránek v těle krytky

Příjemné ovládání na těle, které nechcete dlouho držet

Nemůžu o sobě bohužel říct, že jsem křehká květinka. Můj muž ostatně posuzoval mou zdatnost podle toho, jestli do 5. patra vynesu 15 kilový pytel stavebního nevimčeho při rekonstrukci bytu (do 3. to vcelku šlo). Sice jsem na začátku říkala, že technika má být univerzální a praktická, ale přesto jsem radši, když přece jen něco váží. Přiměřená váha pomáhá stabilitě obrazu, ale také je podle mě mnohem víc ergonomická. Prostě něco, na co se můžete spolehnout.

Na těle objektivu už si s ovládáním poradíte snadno pomocí intuitivních tlačítek

Sigma 15mm F1.4 DG DN Diagonal Fish eye Art je ale v tomto případě trochu víc jistoty, než byste chtěli nosit s sebou. Samozřejmě – dokonalou optiku asi neschováte do krabičky od sirek, ale tohle je jeden z důvodů, proč je pro mě těžké tenhle objektiv pochopit. Robustní tělo o rozměrech 104 x 159,9 mm váží téměř 1,4 Kg. Díky tomu je (alespoň podle mě) prakticky nepoužitelné na nic jiného než na astrofotografii. Vyrazit s tímhle někam do terénu a čekat na správný sportovní nebo wildlife okamžik bez stativu bude vyžadovat trochu víc než plechovku špenátu s sebou.

Objektiv má stativový závit přimo na těle objektivu, bez kterého by si mnohé tělo fotoaparátu bohužel neškrtlo. Jde ale o velmi specifický full-frame objektiv s vysokou světelností a tohle všechno je potřeba vzít v potaz. Vyjma nepraktické váhy a velikosti je ale všechno jak má být. Tichý a přesný clonový kroužek, manuální zámek ostření i speciální krytka clony proti chladu. Jakmile jednou máte objektiv na stativu, všechno ostatní už je hračka.

Artová fish-eye 15 mm Sigma je objektiv, od kterého se očekává, že se občas vyskytne v extrémních podmínkách - na pláži při větrném počasí, v mrazivé polární noci, v pralese, ve kterém kape voda z každého listu, na pobřeží, o které se lámou slané mořské vlny.

Nádherné vykreslení  obrazu. To je přesně důvod, proč artovou Sigmu chtít.

• První diagonální rybí oko se světelností f/1,4 pro full frame
  • S úhlem pohledu 180°
  • Odolný proti prachu a stříkající vodě
  • Funkce Manual Focus Lock
  • Se stativovým závitem
  • 11lamelová clona
  • Pro bajonety Sony E a Sigma / Panasonic / Leica L
  • Sáňky pro uchycení měkkých filtrů za zadním optickým členem
  • Prostor pro úschovu 2 měkkých filtrů v krytce objektivu

Pokud hledáte špičkový objektiv pro astrofotografii a neplánujete s ním vyrazit do jiných vod, pak je tahle artová Sigma opravdu super volbou. Má nádhernou kresbu do nejmenších detailů, a to i při plně otevřené cloně, zabere úhel 180 °, takže máte celou noční oblohu jako na dlani, v podání detailů je Sigma 15mm F1.4 DG DN Diagonal Fish eye Art nepřekonatelná, a ještě ke všemu je to první diagonální fish eye zoom na trhu. Dokonalá obrazová kvalita tady ale jde na úkor použitelnosti objektivu, který váží přes 1,3 Kg, a je proto prakticky nepoužitelný jinak než se stativem. Díky tomu si jen těžko bude hledat uplatnění ve sportu nebo streetu, a kvůli efektu rybího oka má také jen velmi omezené možnosti ve fotografování architektury. Je však nutné podotknout, že Sigma tenhle objektiv pro astrofotgrafii navrhla. Jeho určení je tak jasně dané, a jestli je to vaše disciplína, bude pro vás Sigma 15mm F1.4 DG DN Diagonal Fish eye Art rozhodně něčím, o co byste si měli napsat Ježíškovi.

Recenze: SIGMA 500 mm f/5,6 DG DN OS Sports

30. 4. 2024
Recenze: Sigma 70-200 f/2,8 DG DN OS Sport